ویروس کرونا

چکیده مقاله:

کرونا ویروس چیست؟ کرونا ویروس نسل جدید برای اولین‌بار در ماه دسامبر سال 2020 در شهر ووهان چین دیده شد و همچنان شیوع آن به صورت گسترده ادامه دارد. این بیماری تاکنون موجب مرگ حداقل 1.123.451 نفر شده و 40.678.946 نفر را در سطح جهان آلوده کرده است و همچنان نیز درحال انتشار است. تا کنون 30.371.208 نفر به کمک درمان و مراقبت های پزشکی بهبود یافته اند با این وجود کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بیماری جدید غیر قابل کنترل است یا خیر؟ کرونا ویروس جدید این بیماری متعلق به خانواده بزرگی از ویروس ها است که از بیماری سرماخوردگی گرفته تا بیماریهای شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم شدید تنفسی…
مقالات پیشنهادی
corona
اشتراک گذاری نوشته

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس نسل جدید برای اولین‌بار در ماه دسامبر سال 2020 در شهر ووهان چین دیده شد و همچنان شیوع آن به صورت گسترده ادامه دارد. این بیماری تاکنون موجب مرگ حداقل 1.123.451 نفر شده و 40.678.946 نفر را در سطح جهان آلوده کرده است و همچنان نیز درحال انتشار است. تا کنون 30.371.208 نفر به کمک درمان و مراقبت های پزشکی بهبود یافته اند با این وجود کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بیماری جدید غیر قابل کنترل است یا خیر؟

کرونا ویروس جدید

این بیماری متعلق به خانواده بزرگی از ویروس ها است که از بیماری سرماخوردگی گرفته تا بیماریهای شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم شدید تنفسی حاد (SARS-CoV) برا شامل می شوند. با این حال میتوان گفت coronavirus که در حال حاضر جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است، نوعی جدید است که قبلاً در انسان مشاهده نشده است.

کرونا ویروس ها بین حیوانات و مردم منتقل می شوند. تحقیقات دقیق نشان می دهد که SARS-CoV از گربه ها به انسان و MERS-CoV از شترها به انسان منتقل شده است. چندین نوع شناخته شده از کرونا ویروس ها در حیوانات در حال شیوع هستند که هنوز انسان را آلوده نکرده اند.

علائم ویروس کرونا

علائم کووید ۱۹ شبیه به ویروس آنفلوآنزاست. از جمله مهم ترین علائم این بیماری می توان به علائم تنفسی، تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی اشاره کرد. در موارد شدیدتر، عفونت می تواند باعث ذات الریه، سندرم حاد شدید تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

blank

در حال حاضر، هیچ واکسنی برای این مشکل  وجود ندارد. واکسن‌ها و داروهای کاهش‌دهنده‌ی علائم در کشورهای مختلف درحال توسعه هستند اما این کار زمان می‌برد. برخی از اقدامات پیشگیرانه می تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری مفید باشد.

blank

پرسش های رایجی که شاید دغدغه خیلی از انسان ها باشد

۱. آیا سشوار می‌تواند به کشتن ویروس کرونا منجر شود؟
خیر. سشوار نمی‌تواند ویروس کرونا 2019 را بکشد. برای اینکه از خودتان در برابر ویروس کرونا جدید محافظت کنید، باید دست‌های خودتان را با پد الکلی پاک کنید یا آن را با آب و صابون بشویید. پس از آنکه دست‌های شما تمیز شد، باید آن را کاملاً با استفاده از دستمال کاغذی یا باد گرم سشوار، خشک کنید.

۲. آیا لامپ‌های ضدعفونی کننده ماورای بنفش می‌توانند ویروس کرونا را بکشند؟
لامپ‌های ماورای بنفش نمی‌توانند برای استریل کردن دست‌ها یا سایر نواحی پوست استفاده شوند، زیرا ماورای بنفش باعث تحریک پوستی می‌شود.

۳. اسکنر های گرمایی چقدر می‌توانند در تشخیص افراد آلوده شده به ویروس کرونا موثر باشند؟
اسکنر گرمایی در تشخیص افرادی که تب دارند (دمای بالاتر از دمای نرمال کردن) به دلیل ایجاد عفونت توسط ویروس کرونا مؤثر است.با این حال، آن‌ها نمی‌توانند افرادی که عفونت دارند اما تب ندارند را تشخیص دهند. این بدان دلیل است که 2 تا 10 روز طول می‌کشد تا افراد بیماری خود را نشان دهند و تب کنند.

۴. آیا پاشیدن الکل و کلر روی بدن می‌تواند ویروس کرونا را بکشد؟
خیر. پاشیدن الکل و کلر روی بدن نمی‌تواند ویروسی که وارد بدن شما شده است را بکشد. افشاندن این مواد ممکن است برای غشا‌های مخاطی (مثل چشم و دهان) مضر باشد و لباس‌های شما را خراب کند. بدانید که الکل و کلر می‌توانند برای ضدعفونی کردن سطوح به کار گرفته شوند، اما باید به شکل صحیح مورد استفاده قرار بگیرند.

۵. آیا دریافت کردن مرسولات کشور چین می‌تواند ایمن باشد؟
بله ایمن است. افرادی که مرسولات چینی را دریافت می‌کنند، در معرض ویروس کرونا قرار ندارند. براساس تحلیل‌های پیشین می‌دانیم که ویروس کرونا برای مدت طولانی روی اجسام باقی نمی‌ماند.

۶. آیا حیوانات خانگی می‌توانند ویروس کرونا را منتقل کنند؟
در حال حاضر، شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به ویروس کرونا آلوده باشند. با این حال، بهتر است پس از تماس با این حیوانات دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. این کار می‌تواند از شما در برابر باکتری‌های مختلف که از حیوانات خانگی منتقل می‌شوند، محافظت کند.

۷. آیا واکسن ذات الريه می‌تواند از شما در برابر ویروس کرونا جدید محافظت کند؟
خیر؛ واکسن پنوموکوکال و واکسن هموفیلوس آنفلوانزا تیپ ب (Hib) نمی‌توانند محافظتی در برابر ویروس کرونا جدید ایجاد کنند.این ویروس، جدید است و نیازمند تولید یک واکسن جدید می‌باشد. محققان در حال تلاش برای ساخت واکسنی برای 2019-nCoV می‌باشند و سازمان جهانی بهداشت از آن‌ها حمایت می‌کند.هرچند که این‌ واکسن ها در برابر ویروس کرونا 2019 مؤثر نیستند، اما واکسیناسیون علیه بیماری‌های تنفسی جهت حفظ سلامتی همواره پیشنهاد می‌شود.

۸. آیا شستن بینی با آب نمک می‌تواند به جلوگیری از عفونت ویروس کرونا جدید کمک کند؟
خیر. شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه شستن منظم بینی با آب نمک بتواند از افراد در برابر ویروس جدید کرونا محافظت کند.شواهد محدودی وجود دارد مبنی بر اینکه شست‌وشوی منظم بینی با آب نمک می‌تواند به افراد در بهبود سریعتر در سرماخوردگی عمومی کمک کند. با این حال، شست‌وشوی منظم نمی‌تواند مانع از عفونت‌های تنفسی شود.

۹. آیا خوردن سیر می‌توانند مانع از عفونت به ویروس کرونا شود؟
سیر یک غذای سالم است که دارای ویژگی‌های ضد میکربی فوق‌العاده‌ای است. با این حال، شواهدی وجود ندارد که خوردن سیر مانع از آلودگی افراد به ویروس کرونا جدید شده باشد.

۱۰. آیا استفاده از روغن کنجد می‌تواند مانع از ورود ویروس کرونا به بدن شود؟
خیر. روغن کنجد نمی‌تواند ویروس کرونا را بکشد. مواد شیمیایی ضدعفونی کننده وجود دارند که می‌توانند ویروس مذکور را روی سطوح بکشند مانند ضدعفونی کننده‌های مبتنی بر کلر/ سفیدکننده، حلال های اتانول، پراستیک، و کلروفرم 75%.با این حال، در صورتی که آن‌ها را روی پوست یا بینی خودتان بمالید، تأثیری روی کشتن ویروس نخواهد داشت. این کار حتی می‌تواند برای پوست شما خطرناک باشد.

۱۱. آیا ویروس کرونا روی افراد مسن اثر می‌گذارد یا جوانان بیشتر در معرض آسیب‌ هستند؟
همه سنین می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند. افراد مسن و افرادی که بیماری‌های دیگری از قبل داشته‌اند (مثل دیابت و بیماری‌های قلبی) آسیب‌پذیری بیشتری در برابر این ویروس خواهند داشت.سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد می‌کند که همه افراد اقدامات لازم را برای محافظت از خودشان در برابر ویروس انجام دهند، مثلاً بهداشت دست‌ها و بهداشت تنفسی را به شکل مناسبی رعایت کنند.

۱۲. آیا آنتی‌بیوتیک ها می‌توانند در جلوگیری و درمان بیماری کرونا مؤثر باشند؟
خیر آنتی‌بیوتیک می‌تواند در برابر ویروس کاری انجام دهد و تنها باکتری‌ها را از میان می‌برد.کرونا یک ویروس است و در نتیجه آنتی‌بیوتیک نباید به عنوان ابزاری برای جلوگیری یا درمان آن به کار گرفته شود.بااین‌حال اگر شما به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده اید، ممکن است برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز شود زیرا عفونت‌های باکتریایی در بیمارستان محتمل هستند.

۱۳. آیا داروی خاصی برای جلوگیری یا درمان بیماری کرونا وجود دارد؟
تا به امروز هیچ داروی بخصوصی برای جلوگیری یا درمان بیماری کرونا معرفی نشده است.با این حال، افراد مبتلا به این ویروس باید تحت مراقبت قرار بگیرند و از نظر علایم درمان شوند، و کسانی که بیماری آن‌ها شدت یافته است می‌بایست مراقبت‌های بهینه کمکی دریافت کنند. برخی از درمان‌های خاص مورد بررسی هستند، و از طریق کارآزمایی‌های بالینی تحت آزمایش قرار گرفته‌اند. سازمان جهانی بهداشت در حال کمک به تسریع تحقیقات و توسعه همراه با تعداد زیادی از گروه ها است.

۱۴. آیا همه کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند، فوت می کنند؟
بیمار شدن در اثر کرونای جدید مساوی با مرگ نیست : بسیاری به دلیل وحشتی که در نتیجه انتشار آمار ها از مرگ و میر ناشی از ویورس به علط تصور می کنند که بیمار شدن در اثر کرونا مساوی با مرگ است در صورتی که حدود هشتاد در صد افرا مبتلا به این ویروس هیچ علامت مشخصه حادی ندارند و بیست درصد از افرا بیمار نیاز به مراجعه به پزشک پیدا می کنن و تنها دو درصد افراد مبتلا فوت می کنند.

۱۵. چگونه مطمئن شویم که ناقل ویروس کرونا نیستیم؟
در زمان نهفتگی فرد بیمار ندانسته ناقل بیماری است. در تحقیقاتی که در طی دو ماه اخیر انجام شده نشانه ای از امکان انتشار بیماری توسط فرد دارای بیماری نهفته بدست نیامده است. دلیل منطقی هم برای آن وجو دارد زیرا ویروس در دستگاه تنفسی بیمار زندگی کرده و از طریق ترشحاتی مانند عطسه و سرفه منتشر می شود که فرد به ظاهر سالم (ناقل در دوران نهفتگی) معمولا فاقد آن است.

16. آیا قرارگرفتن در معرض آفتاب یا دمای بالاتر از 25 درجه سانتی­‌گراد، مانع از ابتلا به کروناویروس می­‌شود؟
فرقی نمی­‌کند هوا چقدر آفتابی و گرم باشد؛ شما در هر صورت ممکن است به COVID-19 مبتلا شوید. کشورهایی با آب‌وهوای گرم نیز تاکنون موراد ابتلا به COVID-19کووید-19 داشته­‌اند. اگر می­‌خواهید از خودتان مراقبت کنید، دست­‌های خود را به طور کامل و منظم بشورید و از لمس چشم­‌ها، بینی و دهان‌تان خودداری کنید.

17. آیا بیماران ویروس کرونا درمان می‌شوند؟
ابتلا به کروناویروس جدید، بدین معنا نیست که تا آخر عمر قرار است با این ویروس دست‌­وپنجه نرم کنید.

بیشتر افرادی که به کروناویروس جدید مبتلا می­‌شوند، بهبود یافته و ویروس را از بدن خود خارج می­‌کنند. اگر به این بیماری مبتلا شدید، حتما علائم خود را درمان کنید. در صورت داشتن تب، سرفه و نیز تنگی نفس، هرچه سریع­‌تر برای دریافت مراقبت­‌های پزشکی اقدام کنید- اما پیش از آن با مرکز بهداشت مربوطه تماس بگیرید. بیشتر بیماران، به لطف مراقبت­‌های حمایتی بهبود می­‌یابند.

18. آیا توانایی حبس نفس به مدت 10 ثانیه یا بیشتر بدون سرفه یا احساس ناراحتی، به معنی ابتلا نشدن به ویروس کرونا است؟
شایع­‌ترین علائم COVID-19 عبارت است از سرفه‌­های خشک، تب و خستگی. برخی افراد ممکن است علائم شدیدتری نظیر پنومونی را از خود نشان دهند. بهترین راه تشخیص ابتلا به ویروس کووید-19، تست آزمایشگاهی است. روش نگه­داری نفس نه تنها کاربردی ندارد، بلکه ممکن است خطرناک هم باشد.

19. آیا مصرف الکل کمکی به پیشگیری از کرونا می‌کند؟
مصرف الکل کمکی به پیشگیری از کرونا نکرده و حتی ممکن است خطرناک باشد. مصرف مکرر یا بیش از اندازه الکل، ریسک ابتلا به مشکلات سلامتی را افزایش می‌­دهد.

20. آیا ویروس کرونا در آب و هوای گرم و مرطوب می­‌تواند منتقل شود؟
بر اساس شواهد موجود، COVID-19 می­‌تواند در تمامی شرایط اقلیمی، از جمله آب‌وهوای گرم و مرطوب، منتقل شود. صرف نظر از شرایط آب و هوایی، اگر قصد مسافرت به محلی را دارید که دارای موارد ابتلا به COVID-19 است، یا خود در چنین مکانی زندگی می­‌کنید، اقدامات مراقبتی را جدی بگیرید. بهترین راه مقابله با کروناویروس، شستن مکرر دست­‌ها است. به این ترتیب، دستان خود را از حضور احتمالی ویروس پاک کرده و در صورت لمس چشم‌­ها، بینی و دهان خود، به ویروس آلوده نخواهید شد.

21. آیا برف و آب‌وهوای سرد، منجر به از بین رفتن ویروس کرونا می­‌شود؟
هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند کروناویروس جدید و نیز دیگر بیماری­‌ها، در هوای سرد از بین می­‌روند. دمای نرمال بدن انسان، صرف نظر از آب‌­وهوا و دمای خارج از بدن، همواره 36,5 تا 37 درجه است. تمیز کردن مداوم دست­‌ها با شوینده‌­های پایه الکلی و یا آب و صابون، موثرترین راه پیشگیری از کروناویروس جدید است.

22. آیا حمام داغ، کمکی به پیشگیری از کروناویروس جدید می­‌کند؟
حمام داغ مانع از ابتلای شما به کروناویروس جدید نمی‌­شود. صرف نظر از دمای حمام، دمای طبیعی بدن شما 36,5 تا 37 درجه سانتی­‌گراد باقی می­‌ماند. در حقیقت حمام با آب بسیار داغ می­‌تواند به شما آسیب زده و باعث سوختن شما شود. بهترین راه مقابله با کروناویروس، شستن مکرردست­‌ها است. چراکه این امر، باعث حذف ویروس از دستان شما شده و به این ترتیب در صورت لمس چشم‌­ها، بینی و دهان خود، به ویروس آلوده نخواهید شد.

23. آیا ویروس کرونا از طریق نیش پشه منتقل می­‌شود؟
تا به امروز هیچ گونه اطلاعات یا مدارکی مبنی بر انتقال کروناویروس از طریق پشه وجود نداشته است. کروناویروس جدید، یک ویروس تنفسی است که عمدتا از طریق قطراتی که حین سرفه و عطسه فرد آلوده ایجاد می­‌شود، یا قطرات بزاق و یا ترشحات بینی گسترش می­یابد. جهت محافظت از خود، مکرراً دست­های خود را با شوینده­های پایه الکلی و یا آب و صابون تمیز کنید. همچنین از داشتن تماس نزدیک با فردی که عطسه و سرفه می­کند بپرهیزید.

منبع: سازمان بهداشت جهانی

1
تعداد مبتلایان در جهان
1
تعداد قربانیان در جهان
1
تعداد بهبودیافتگان در جهان
1
تعداد کشورهای مبتلا در جهان
1
تعداد موارد بحرانی در جهان
1
تعداد مبتلایان در ایران
1
تعداد قربانیان در ایران
1
تعداد بهبودیافتگان در ایران
1
تعداد استان های مبتلا در ایران
1
تعداد موارد بحرانی در ایران

ویروس کرونا

corona

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس نسل جدید برای اولین‌بار در ماه دسامبر سال 2020 در شهر ووهان چین دیده شد و همچنان شیوع آن به صورت گسترده ادامه دارد. این بیماری تاکنون موجب مرگ حداقل 1.123.451 نفر شده و 40.678.946 نفر را در سطح جهان آلوده کرده است و همچنان نیز درحال انتشار است. تا کنون 30.371.208 نفر به کمک درمان و مراقبت های پزشکی بهبود یافته اند با این وجود کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بیماری جدید غیر قابل کنترل است یا خیر؟

کرونا ویروس جدید

این بیماری متعلق به خانواده بزرگی از ویروس ها است که از بیماری سرماخوردگی گرفته تا بیماریهای شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم شدید تنفسی حاد (SARS-CoV) برا شامل می شوند. با این حال میتوان گفت coronavirus که در حال حاضر جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است، نوعی جدید است که قبلاً در انسان مشاهده نشده است.

کرونا ویروس ها بین حیوانات و مردم منتقل می شوند. تحقیقات دقیق نشان می دهد که SARS-CoV از گربه ها به انسان و MERS-CoV از شترها به انسان منتقل شده است. چندین نوع شناخته شده از کرونا ویروس ها در حیوانات در حال شیوع هستند که هنوز انسان را آلوده نکرده اند.

علائم ویروس کرونا

علائم کووید ۱۹ شبیه به ویروس آنفلوآنزاست. از جمله مهم ترین علائم این بیماری می توان به علائم تنفسی، تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی اشاره کرد. در موارد شدیدتر، عفونت می تواند باعث ذات الریه، سندرم حاد شدید تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

blank

در حال حاضر، هیچ واکسنی برای این مشکل  وجود ندارد. واکسن‌ها و داروهای کاهش‌دهنده‌ی علائم در کشورهای مختلف درحال توسعه هستند اما این کار زمان می‌برد. برخی از اقدامات پیشگیرانه می تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری مفید باشد.

blank

پرسش های رایجی که شاید دغدغه خیلی از انسان ها باشد

۱. آیا سشوار می‌تواند به کشتن ویروس کرونا منجر شود؟
خیر. سشوار نمی‌تواند ویروس کرونا 2019 را بکشد. برای اینکه از خودتان در برابر ویروس کرونا جدید محافظت کنید، باید دست‌های خودتان را با پد الکلی پاک کنید یا آن را با آب و صابون بشویید. پس از آنکه دست‌های شما تمیز شد، باید آن را کاملاً با استفاده از دستمال کاغذی یا باد گرم سشوار، خشک کنید.

۲. آیا لامپ‌های ضدعفونی کننده ماورای بنفش می‌توانند ویروس کرونا را بکشند؟
لامپ‌های ماورای بنفش نمی‌توانند برای استریل کردن دست‌ها یا سایر نواحی پوست استفاده شوند، زیرا ماورای بنفش باعث تحریک پوستی می‌شود.

۳. اسکنر های گرمایی چقدر می‌توانند در تشخیص افراد آلوده شده به ویروس کرونا موثر باشند؟
اسکنر گرمایی در تشخیص افرادی که تب دارند (دمای بالاتر از دمای نرمال کردن) به دلیل ایجاد عفونت توسط ویروس کرونا مؤثر است.با این حال، آن‌ها نمی‌توانند افرادی که عفونت دارند اما تب ندارند را تشخیص دهند. این بدان دلیل است که 2 تا 10 روز طول می‌کشد تا افراد بیماری خود را نشان دهند و تب کنند.

۴. آیا پاشیدن الکل و کلر روی بدن می‌تواند ویروس کرونا را بکشد؟
خیر. پاشیدن الکل و کلر روی بدن نمی‌تواند ویروسی که وارد بدن شما شده است را بکشد. افشاندن این مواد ممکن است برای غشا‌های مخاطی (مثل چشم و دهان) مضر باشد و لباس‌های شما را خراب کند. بدانید که الکل و کلر می‌توانند برای ضدعفونی کردن سطوح به کار گرفته شوند، اما باید به شکل صحیح مورد استفاده قرار بگیرند.

۵. آیا دریافت کردن مرسولات کشور چین می‌تواند ایمن باشد؟
بله ایمن است. افرادی که مرسولات چینی را دریافت می‌کنند، در معرض ویروس کرونا قرار ندارند. براساس تحلیل‌های پیشین می‌دانیم که ویروس کرونا برای مدت طولانی روی اجسام باقی نمی‌ماند.

۶. آیا حیوانات خانگی می‌توانند ویروس کرونا را منتقل کنند؟
در حال حاضر، شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه حیوانات خانگی مانند سگ و گربه به ویروس کرونا آلوده باشند. با این حال، بهتر است پس از تماس با این حیوانات دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. این کار می‌تواند از شما در برابر باکتری‌های مختلف که از حیوانات خانگی منتقل می‌شوند، محافظت کند.

۷. آیا واکسن ذات الريه می‌تواند از شما در برابر ویروس کرونا جدید محافظت کند؟
خیر؛ واکسن پنوموکوکال و واکسن هموفیلوس آنفلوانزا تیپ ب (Hib) نمی‌توانند محافظتی در برابر ویروس کرونا جدید ایجاد کنند.این ویروس، جدید است و نیازمند تولید یک واکسن جدید می‌باشد. محققان در حال تلاش برای ساخت واکسنی برای 2019-nCoV می‌باشند و سازمان جهانی بهداشت از آن‌ها حمایت می‌کند.هرچند که این‌ واکسن ها در برابر ویروس کرونا 2019 مؤثر نیستند، اما واکسیناسیون علیه بیماری‌های تنفسی جهت حفظ سلامتی همواره پیشنهاد می‌شود.

۸. آیا شستن بینی با آب نمک می‌تواند به جلوگیری از عفونت ویروس کرونا جدید کمک کند؟
خیر. شواهدی وجود ندارد مبنی بر اینکه شستن منظم بینی با آب نمک بتواند از افراد در برابر ویروس جدید کرونا محافظت کند.شواهد محدودی وجود دارد مبنی بر اینکه شست‌وشوی منظم بینی با آب نمک می‌تواند به افراد در بهبود سریعتر در سرماخوردگی عمومی کمک کند. با این حال، شست‌وشوی منظم نمی‌تواند مانع از عفونت‌های تنفسی شود.

۹. آیا خوردن سیر می‌توانند مانع از عفونت به ویروس کرونا شود؟
سیر یک غذای سالم است که دارای ویژگی‌های ضد میکربی فوق‌العاده‌ای است. با این حال، شواهدی وجود ندارد که خوردن سیر مانع از آلودگی افراد به ویروس کرونا جدید شده باشد.

۱۰. آیا استفاده از روغن کنجد می‌تواند مانع از ورود ویروس کرونا به بدن شود؟
خیر. روغن کنجد نمی‌تواند ویروس کرونا را بکشد. مواد شیمیایی ضدعفونی کننده وجود دارند که می‌توانند ویروس مذکور را روی سطوح بکشند مانند ضدعفونی کننده‌های مبتنی بر کلر/ سفیدکننده، حلال های اتانول، پراستیک، و کلروفرم 75%.با این حال، در صورتی که آن‌ها را روی پوست یا بینی خودتان بمالید، تأثیری روی کشتن ویروس نخواهد داشت. این کار حتی می‌تواند برای پوست شما خطرناک باشد.

۱۱. آیا ویروس کرونا روی افراد مسن اثر می‌گذارد یا جوانان بیشتر در معرض آسیب‌ هستند؟
همه سنین می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند. افراد مسن و افرادی که بیماری‌های دیگری از قبل داشته‌اند (مثل دیابت و بیماری‌های قلبی) آسیب‌پذیری بیشتری در برابر این ویروس خواهند داشت.سازمان جهانی بهداشت پیشنهاد می‌کند که همه افراد اقدامات لازم را برای محافظت از خودشان در برابر ویروس انجام دهند، مثلاً بهداشت دست‌ها و بهداشت تنفسی را به شکل مناسبی رعایت کنند.

۱۲. آیا آنتی‌بیوتیک ها می‌توانند در جلوگیری و درمان بیماری کرونا مؤثر باشند؟
خیر آنتی‌بیوتیک می‌تواند در برابر ویروس کاری انجام دهد و تنها باکتری‌ها را از میان می‌برد.کرونا یک ویروس است و در نتیجه آنتی‌بیوتیک نباید به عنوان ابزاری برای جلوگیری یا درمان آن به کار گرفته شود.بااین‌حال اگر شما به دلیل بیماری کرونا در بیمارستان بستری شده اید، ممکن است برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز شود زیرا عفونت‌های باکتریایی در بیمارستان محتمل هستند.

۱۳. آیا داروی خاصی برای جلوگیری یا درمان بیماری کرونا وجود دارد؟
تا به امروز هیچ داروی بخصوصی برای جلوگیری یا درمان بیماری کرونا معرفی نشده است.با این حال، افراد مبتلا به این ویروس باید تحت مراقبت قرار بگیرند و از نظر علایم درمان شوند، و کسانی که بیماری آن‌ها شدت یافته است می‌بایست مراقبت‌های بهینه کمکی دریافت کنند. برخی از درمان‌های خاص مورد بررسی هستند، و از طریق کارآزمایی‌های بالینی تحت آزمایش قرار گرفته‌اند. سازمان جهانی بهداشت در حال کمک به تسریع تحقیقات و توسعه همراه با تعداد زیادی از گروه ها است.

۱۴. آیا همه کسانی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند، فوت می کنند؟
بیمار شدن در اثر کرونای جدید مساوی با مرگ نیست : بسیاری به دلیل وحشتی که در نتیجه انتشار آمار ها از مرگ و میر ناشی از ویورس به علط تصور می کنند که بیمار شدن در اثر کرونا مساوی با مرگ است در صورتی که حدود هشتاد در صد افرا مبتلا به این ویروس هیچ علامت مشخصه حادی ندارند و بیست درصد از افرا بیمار نیاز به مراجعه به پزشک پیدا می کنن و تنها دو درصد افراد مبتلا فوت می کنند.

۱۵. چگونه مطمئن شویم که ناقل ویروس کرونا نیستیم؟
در زمان نهفتگی فرد بیمار ندانسته ناقل بیماری است. در تحقیقاتی که در طی دو ماه اخیر انجام شده نشانه ای از امکان انتشار بیماری توسط فرد دارای بیماری نهفته بدست نیامده است. دلیل منطقی هم برای آن وجو دارد زیرا ویروس در دستگاه تنفسی بیمار زندگی کرده و از طریق ترشحاتی مانند عطسه و سرفه منتشر می شود که فرد به ظاهر سالم (ناقل در دوران نهفتگی) معمولا فاقد آن است.

16. آیا قرارگرفتن در معرض آفتاب یا دمای بالاتر از 25 درجه سانتی­‌گراد، مانع از ابتلا به کروناویروس می­‌شود؟
فرقی نمی­‌کند هوا چقدر آفتابی و گرم باشد؛ شما در هر صورت ممکن است به COVID-19 مبتلا شوید. کشورهایی با آب‌وهوای گرم نیز تاکنون موراد ابتلا به COVID-19کووید-19 داشته­‌اند. اگر می­‌خواهید از خودتان مراقبت کنید، دست­‌های خود را به طور کامل و منظم بشورید و از لمس چشم­‌ها، بینی و دهان‌تان خودداری کنید.

17. آیا بیماران ویروس کرونا درمان می‌شوند؟
ابتلا به کروناویروس جدید، بدین معنا نیست که تا آخر عمر قرار است با این ویروس دست‌­وپنجه نرم کنید.

بیشتر افرادی که به کروناویروس جدید مبتلا می­‌شوند، بهبود یافته و ویروس را از بدن خود خارج می­‌کنند. اگر به این بیماری مبتلا شدید، حتما علائم خود را درمان کنید. در صورت داشتن تب، سرفه و نیز تنگی نفس، هرچه سریع­‌تر برای دریافت مراقبت­‌های پزشکی اقدام کنید- اما پیش از آن با مرکز بهداشت مربوطه تماس بگیرید. بیشتر بیماران، به لطف مراقبت­‌های حمایتی بهبود می­‌یابند.

18. آیا توانایی حبس نفس به مدت 10 ثانیه یا بیشتر بدون سرفه یا احساس ناراحتی، به معنی ابتلا نشدن به ویروس کرونا است؟
شایع­‌ترین علائم COVID-19 عبارت است از سرفه‌­های خشک، تب و خستگی. برخی افراد ممکن است علائم شدیدتری نظیر پنومونی را از خود نشان دهند. بهترین راه تشخیص ابتلا به ویروس کووید-19، تست آزمایشگاهی است. روش نگه­داری نفس نه تنها کاربردی ندارد، بلکه ممکن است خطرناک هم باشد.

19. آیا مصرف الکل کمکی به پیشگیری از کرونا می‌کند؟
مصرف الکل کمکی به پیشگیری از کرونا نکرده و حتی ممکن است خطرناک باشد. مصرف مکرر یا بیش از اندازه الکل، ریسک ابتلا به مشکلات سلامتی را افزایش می‌­دهد.

20. آیا ویروس کرونا در آب و هوای گرم و مرطوب می­‌تواند منتقل شود؟
بر اساس شواهد موجود، COVID-19 می­‌تواند در تمامی شرایط اقلیمی، از جمله آب‌وهوای گرم و مرطوب، منتقل شود. صرف نظر از شرایط آب و هوایی، اگر قصد مسافرت به محلی را دارید که دارای موارد ابتلا به COVID-19 است، یا خود در چنین مکانی زندگی می­‌کنید، اقدامات مراقبتی را جدی بگیرید. بهترین راه مقابله با کروناویروس، شستن مکرر دست­‌ها است. به این ترتیب، دستان خود را از حضور احتمالی ویروس پاک کرده و در صورت لمس چشم‌­ها، بینی و دهان خود، به ویروس آلوده نخواهید شد.

21. آیا برف و آب‌وهوای سرد، منجر به از بین رفتن ویروس کرونا می­‌شود؟
هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند کروناویروس جدید و نیز دیگر بیماری­‌ها، در هوای سرد از بین می­‌روند. دمای نرمال بدن انسان، صرف نظر از آب‌­وهوا و دمای خارج از بدن، همواره 36,5 تا 37 درجه است. تمیز کردن مداوم دست­‌ها با شوینده‌­های پایه الکلی و یا آب و صابون، موثرترین راه پیشگیری از کروناویروس جدید است.

22. آیا حمام داغ، کمکی به پیشگیری از کروناویروس جدید می­‌کند؟
حمام داغ مانع از ابتلای شما به کروناویروس جدید نمی‌­شود. صرف نظر از دمای حمام، دمای طبیعی بدن شما 36,5 تا 37 درجه سانتی­‌گراد باقی می­‌ماند. در حقیقت حمام با آب بسیار داغ می­‌تواند به شما آسیب زده و باعث سوختن شما شود. بهترین راه مقابله با کروناویروس، شستن مکرردست­‌ها است. چراکه این امر، باعث حذف ویروس از دستان شما شده و به این ترتیب در صورت لمس چشم‌­ها، بینی و دهان خود، به ویروس آلوده نخواهید شد.

23. آیا ویروس کرونا از طریق نیش پشه منتقل می­‌شود؟
تا به امروز هیچ گونه اطلاعات یا مدارکی مبنی بر انتقال کروناویروس از طریق پشه وجود نداشته است. کروناویروس جدید، یک ویروس تنفسی است که عمدتا از طریق قطراتی که حین سرفه و عطسه فرد آلوده ایجاد می­‌شود، یا قطرات بزاق و یا ترشحات بینی گسترش می­یابد. جهت محافظت از خود، مکرراً دست­های خود را با شوینده­های پایه الکلی و یا آب و صابون تمیز کنید. همچنین از داشتن تماس نزدیک با فردی که عطسه و سرفه می­کند بپرهیزید.

منبع: سازمان بهداشت جهانی

1
تعداد مبتلایان در جهان
1
تعداد قربانیان در جهان
1
تعداد بهبودیافتگان در جهان
1
تعداد کشورهای مبتلا در جهان
1
تعداد موارد بحرانی در جهان
1
تعداد مبتلایان در ایران
1
تعداد قربانیان در ایران
1
تعداد بهبودیافتگان در ایران
1
تعداد استان های مبتلا در ایران
1
تعداد موارد بحرانی در ایران
اشتراک گذاری نوشته
مقایسه محصولات